INFORMAȚII GENERALE
Bugetarea participativă este un proces derulat de Primăria Orașului Huedin, prin care ideile și inițiativele comunității Huedinene se manifestă și se transformă în realitate. Este un proces deschis, incluziv și transparent prin care membri comunității se implică direct în formularea deciziilor privind prioritățile de cheluire a banilor din bugetul local.
Bugetarea participativă este un proces similar, care urmărește îmbunătățirea calității vieții din oraşul nostru, prin încurajarea cetățenilor să se implice în definirea priorităților şi a obiectivelor de investiții din bugetul local.
REGULAMENT-BUGETAREA PARTICIPATIVĂ
CAPITOLUL 1
PRINCIPIUL DE BAZĂ
Bugetarea participativă își propune implicarea cetățenilor Orașului Huedin într-un proces democratic de deliberare și decizie pentru stabilirea modalității optime de cheltuire a unei părți din bugetul local. Procesul presupune asumarea de către cetățeni a unui rol de participant activ în definirea şi abordarea problemelor comunității din care fac parte, fiind încurajați să se implice în identificarea și semnalizarea problemelor cu care se confruntă în cadrul comunităților, și apoi să propună administrației, soluții ale acestor probleme sub formă de proiecte.
CAPITOLUL 2
OBIECTIVE
Bugetarea participativă are următoarele obiective:
- Ajustarea politicilor publice la nevoile și așteptările cetățenilor, pentru a îmbunătăți calitatea vieții în Orașul Huedin.
- Creșterea gradului de asumare a procesului de dezvoltare urbană de către cetățeni, încurajând implicarea și participarea efectivă în luarea deciziilor ce privesc întreaga comunitate, în alocarea și supravegherea folosirii resurselor publice, în același timp și creșterea gradului de asumare și implicare a cetățenilor în programele de dezvoltare ale Orașului Huedin..
- Consolidarea democrației prin participarea cetățenilor la un exercițiu de luare a unor decizii ce privesc întreaga comunitate.
- Creșterea transparenței activității administrației publice locale.
- Generarea și cultivarea atitudinii democratice.
- Creșterea nivelului de încredere și de dialog între guvernarea locală și populație.
- Aprofundarea problemelor cheie ale populației pentru identificarea priorităților și soluțiilor de intervenție, realizând o prioritizare adecvată a folosirii resurselor publice.
CAPITOLUL 3
A. DOMENIUL DE COMPETENŢĂ
Bugetarea participativă se desfășoară în limitele domeniilor de competență ale Orașului Huedin.
B.DOMENII DE APLICARE
1.Infrastructură stradală:alei, trotuare, scuaruri, zone pietonale (amenajarea, renovarea, întreținerea, înființarea acestora);
2. Amenajarea de spații verzi și locuri de joacă (amenajare, repararea, renovarea, înființarea acestora, întreținerea);
3.Mobilitate, accesibilitate și siguranța circulației (îmbunătățirea căilor de access pre obiectivele importante ale orașului, fluidizarea traficului, crearea de infrastructuri pentru siguranța rutieră, creșterea gradului de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități, propuneri de zone cu restricție auto, poiste de biciclete , sisteme de supraveghere video ș.a.);
4.Amenajarea spații publice (mobilier stradal, iluminat public etc.);
5.Cultură;
6.Strategie/planificare urbană;
7.Asistență socială/sănătate;
8.Digitalizarea (proiecte IT/Smart City menite să crească gradul de utilizare a tehnologiilor în scopul îmbunătățirii calității vieții în Orașul Huedin dar și a unui marketing mai dinamic al orașului).
CAPITOLUL 4
PARTICIPANȚI
- Pot participa la procesul de bugetare participativă cetățenii care au domiciliul sau reședința în Orașul Huedin sau cel puțin dețin o locuință în Orașul Huedin şi au împlinit vârsta de 18 ani.
Propunerile de proiecte pot fi depuse de către:
– Cetățeni, în mod individual;
– Asociații
– ONG-uri
CAPITOLUL 5
ACCESUL IN PLATFORMA ONLINE
- Înregistrarea participanților în platforma online: înregistrarea se realizează pe platforma online, adaptată si pentru dispozitive mobile. Înregistrarea este obligatorie pentru a putea trimite propuneri de proiecte sau pentru a putea vota
- Denumirea platformei online si adresa de acces in portal va fi stabilită prin dispoziția primarului Orașului Huedin (de îndată ce aceasta va fi pregatită din punct de vedere ethnic). https://bp.primariahuedin.ro/
CAPITOLUL 6
CALENDARUL DE PARTICIPARE SI DOMENIILE DE COMPETENTA
Bugetarea participativă organizată în Orașul Huedin cuprinde următoarele etape:
- Depunerea propunerilor de proiecte: fiecare cetățean poate formula una sau mai multe propuneri de proiecte (câte un proiect pentru fiecare domeniu) prin intermediul platformei.
- Evaluarea, analiza tehnică şi legală a proiectelor de către administrația locală: propunerile de proiecte vor face obiectul unei analize tehnice şi legale ce va fi realizată de către departamentele din cadrul Primăriei Orașului Huedin. În urma acestei verificări, se va stabili lista proiectelor care sunt eligibile. Fiecare persoană al cărei proiect a fost declarat neeligibil poate să primească, la cerere, un răspuns scris cuprinzând motivele pentru care propunerea a fost declarată neeligibilă. Toate proiectele declarate eligibile urmează să fie supuse votului cetățenilor.
- Termenul de contestare a analizei tehnice si legale a proiectelor
- Votul cetățenilor: votul are loc într-o singură etapă, iar acțiunile necesare pentru implementarea proiectelor care au obținut cel mai mare număr de voturi urmează să fie cuprinse în bugetul Orașului Huedin.
- Anunțarea proiectelor câștigătoare
- Implementarea proiectelor de către administrația locală
- Calendarul etapelor de la punctele 1-6 vor fi stabilite prin dispoziția primarului Orașului Huedin după finalizarea din punct de vedere tehnic a platformei.
- Pot fi înscrise propuneri de proiecte pe platforma online a bugetării participative, iar Primăria Orașului Huedin va sprijini cetățenii în procesul de depunere, dacă este cazul, prin compartimentele de specialitate.
- Persoanele care trimit propuneri sau care votează proiecte acceptă termenii şi condițiile în care funcționează platforma bugetării participative.
- Nu vor fi luate în considerare propunerile care sunt trimise în mod diferit față de prevederile punctului 1 din prezentul capitol sau care nu sunt conforme cu formularul de proiect.
- Propunerile trebuie să se încadreze într-unul din următoarele domenii:
1.Infrastructură stradală:alei, trotuare, scuaruri, zone pietonale (amenajarea, renovarea, întreținerea, înființarea acestora);
2. Amenajarea de spații verzi și locuri de joacă (amenajare, repararea, renvarea, înființarea acestora, întreținerea);
3.Mobilitate, accesibilitate și siguranța circulației (îmbunătățirea căilor de access pre obiectivele importante ale orașului, fluidizarea traficului, crearea de infrastructuri pentru siguranța rutieră, creșterea gradului de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități, propuneri de zone cu restricție auto, poiste de biciclete , sisteme de supraveghere video ș.a.);
4.Amenajarea spații publice (mobilier stradal, iluminat public etc.);
5.Cultură;
6.Strategie/planificare urbană;
7.Asistență socială/sănătate;
8.Digitalizarea (proiecte IT/Smart City menite să crească gradul de utilizare a tehnologiilor în scopul îmbunătățirii calității vieții în Orașul Huedin dar și a unui marketing mai dinamic al orașului).
- Fiecare participant poate depune maxim o propunere pentru fiecare domeniu.
- În cazul în care o propunere integrează practic mai multe propuneri, în urma analizei tehnice şi juridice urmează să fie efectuate modificările necesare pentru ca propunerea să se încadreze în cerințele enunțate.
- În ceea ce privește fișierele anexate formularului de proiect, vor fi acceptate numai atașamentele trimise în format PDF, până la o limită de 5 MB și atașamentele trimise în format JPG, JPEG, PNG, până la o limită de 5 MB.
- Fiecare propunere va trebui să se încadreze în costul stabilit anual și comunicat odată cu publicarea calendarului de desfășurare a procedurilor pentru annul respectiv
- Proiectele care ajung să fie supuse la vot nu sunt în mod obligatoriu o transcriere a propunerilor trimise de cetățeni. Pot exista propuneri care necesită ajustări tehnice şi estimarea mai precisă a costurilor din partea serviciilor administrației locale, pentru a putea fi supuse votului şi apoi implementate. Pentru a fi fezabile, propunerile pot necesita în continuare ajustări tehnice.
- În perioada de depunere, proiectele care depășesc valoarea alocată prin buget, pot fi declarate eligibile, cu condiția ca inițiatorii proiectelor respective să se angajeze să contribuie cu diferența până la valoarea totală a investiției, sub forma unei sponsorizări, conform Legii nr.32/1994 privind sponsorizarea. În acest caz, angajamentul pentru sponsorizare se va transmite pe adresa de e-mail:secretariat@primariahuedin.ro sau se va depune la Registratura Primăriei Orașului Huedin până la finalizarea perioadei de depunere a proiectelor. În acest context, Orașul Huedin va încheia contractele de sponsorizare, conform Legii 32/1994 privind sponsorizarea.
- Angajamentul pentru sponsorizare reprezintă o declarație pe proprie răspundere, semnată, ștampilată (după caz) și încărcată în formularul de proiect (secțiune special dedicată) ce se regăsește pe platforma online
- Dacă în termen de 15 zile de la afișarea rezultatelor finale nu sunt virate sumele provenite din sponsorizări pentru un anumit proiect, în contul Primăriei Orașului Huedin, va fi declarat câștigător următorul proiect cu cel mai mare număr de voturi.
- Propunerile depuse în cadrul bugetării participative devin proprietatea Orașului Huedin, deponenții proiectelor nu pot invoca legislația în materia drepturilor de autor.
- În urma analizei tehnice, Primăria poate unifica mai multe proiecte cu același obiect și le poate supune la vot în această nouă formă, cu înștiințarea prealabilă a deponenților.
- În vederea respectării prevederilor legale în vigoare, Primăria își rezervă dreptul de a modera afișarea proiectelor pe platformă. Acestea vor fi afișate într-un interval de maxim 5 zile lucrătoare de la data depunerii.
- Pentru depunerea unui proiect va fi completată Fișa de proiect care trebuie să fie structurată și să cuprindă următoarele informații minimale:
I.INFORMAȚII GENERALE DESPRE PROIECT
- Titlul proiectului
-să fie concis și să se refere preferabil la un anumit rezultat cheie al proiectului;
- Domeniul în care se înscrie proiectul:
-se va specifica domeniul în care se va înscrie proiectul
- Localizarea proiectului/zona Huedin
-delimitați zona în care se dorește implementarea proiectului (prin adresă, hartă, zonare, ilustrații foto etc.);
- Durata proiectului
-estimarea duratei de implementare a proiectului
- Beneficiarii proiectului
-specificarea beneficiarilor proiectului și explicarea valorii adăugate pe care proiectul o aduce beneficiarilor
- Inițiatorul proiectului
-nume, prenume, data nașterii, domiciliul/reședința
- Datele de contact ale inițiatorului:
-telefon, email, fax
II. DESCRIEREA PROIECTULUI
- Scopul proiectului
Proiectul trebuie să fie de interes local și va cuprinde următoarele informații:
· Formularea problemei;
· Obiectivul general al proiectului;
· domeniul în care se înscrie proiectul;
· localizarea unde se dorește implementarea .
- Grupul sau grupurile țintă vizate prin implementarea proiectului
Specificați grupul sau grupurile țintă
- Acțiunile necesare pentru implementarea proiectului
Descrieți acțiunile pe care le considerați necesare în scopul implementării proiectului de către administrația locală.
- Justificarea proiectului
Specificați nevoile identificate în zonă
- Rezultatele scontate prin implementarea proiectului
Descrieți beneficiile obținute prin implementarea proiectului
- Bugetul estimative al proiectului
- Costul total al proiectului–
Estimați valoarea totală a proiectului
CAPITOLUL 7
ANALIZA TEHNICĂ ŞI JURIDICĂ A PROPUNERILOR DE PROIECTE
- Analiza tehnică şi juridică a propunerilor este realizată de către Primăria Orașului Huedin, prin comisia de evaluare stabilită prin dispoziția primarului Orașului Huedin.
1.1.comisia de evaluare va fi formată din reprezentanți/specialiști ai administrației publice locale
1.2. Analiza tehnică şi juridică a proiectelor se va face de către comisia de evaluare. Comisia analizează conformitatea proiectelor iniţiate cu prevederile prezentului Regulament, cu alte prevederi legale în vigoare precum şi impactul /viabilitatea/fezabilitatea tehnică a acestora.
1.3. În cazul în care comisia consideră necesar, poate invita iniţiatorul proiectului pentru informații suplimentare în ceea ce priveste proiectul propus. Comisia își rezerva dreptul de a ajusta proiectele. Pot exista propuneri care necesită ajustări tehnice şi estimarea mai eficienta a costurilor din partea administrației locale, pentru a putea fi asumate/ supuse votului şi ulterior implementate. Pentru a fi viabile/ fezabile propunerile pot necesita în continuare ajustări tehnice ( se vor întocmi oferte de preț estimative realiste, ca urmare a măsurătorilor efectuate în teren de către serviciile de specialitate / organismele prestatoare de servicii publice de interes local).
1.4. Toate proiectele declarate eligibile de către comisie, urmează să fie afişate pe platforma de bugetare participativă Huedin şi supuse votului online cetăţenilor care au vârsta de minim 18 ani si domiciliul/reşedinţa în Orașul Huedin.
1.5. Fiecare persoană a cărei proiect a fost declarat neeligibil poate să primească, la cerere, un răspuns scris cuprinzând motivele pentru care propunerea a fost declarată neeligibilă.
1.6. Secretariatul Comisiei va înainta serviciilor de specialitate/organismelor prestatoare de servicii publice şi de interes local, primele proiecte prioritare selecţionate, conform analizei tehnice, de legalitate a comisiei şi a votului cetatenilor. În urma ierarhiei votului, acţiunile necesare pentru implementarea proiectelor prioritare propuse de cetăţeni vor fi incluse în proiectul de buget al Orașului Huedin, supus spre adoptare Consiliului Local al Orașului Huedin. În funcţie de specificul fiecărui proiect, serviciile de specialitate / organismele prestatoare de servicii publice de interes local, vor înainta Consiliului Local al Orașului Huedin, proiectul de hotărâre în vederea aprobării investiţiei.
- Propunerile depuse de cetățeni trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
- Să contribuie la îndeplinirea unui obiectiv de interes general pentru Orașul Huedin (proiecte de natura investițiilor, reparațiilor, amenajări urbane, dotări cu mobilier urban sau similare)
- Să aibă un obiectiv care să se încadreze în aria de competență a Primăriei Orașului Huedin și care vizează un spațiu public.
- Să nu intre în aria altor programe ale Orașului Huedin (ex: finanțări pentru ONG-uri sau alte structuri, finanțări de adunări publice sub forma de festivaluri, evenimente, târguri, etc. sau în competența unor comisii specializate din cadrul administrației publice locale, care iși desfășoară activitatea conform legii și efectuează propria analiză în domeniile asupra cărora se pronunță, alte finanțări nerambursabile)
- Să nu fie contrare sau incompatibile cu proiecte aflate în derulare sau integrate în strategiile viitoare ale administrației locale.
- Să nu aibă un caracter politic, publicitar, comercial sau etnic.
- Să nu necesite cheltuieli majore de funcționare (întreținere, plata unor drepturi de autor etc.) după implementare.
- Să fie definite cât mai clar, fiind concret delimitate spatial ( să fie măsurabile:lungime, lățime, suprafețe bucăți, nr.ansambluri de joacă, ….. etc.)
- Să se încadreze în bugetul maxim alocat fiecărui proiect. În acest sens cetățenii sunt sfătuiți să se documenteze în vederea estimării costului total al fiecărui proiect propus.
- Fiecare participant poate depune maxim o propunere pentru fiecare domeniu.
- Propunerile care îndeplinesc condițiile de eligibilitate pot suferi ajustări tehnice din partea Primăriei Orașului Huedin, dacă este necesar.
- Similitudinea conținutului sau proximitatea geografică poate duce la integrarea diferitelor propuneri într-un singur proiect.
- Proiectele care contravin prevederilor legale în vigoare nu vor fi incluse în procesul de bugetare participativă și nu vor fi publicate pe platforma online.
- Toate propunerile și documentele care au fost atașate devin proprietatea Orașului Huedin.
NOTĂ: Propunerile care nu respectă fișa de proiect, cele care nu sunt de competența Orașului Huedin, cele care contravin prezentului Regulament, sau a altor prevederi legale aflate în vigoare, nu vor putea participa la această campanie. Primăria Orașului Huedin își rezervă dreptul de a nu publica pe secțiune, propunerile care nu sunt completate conform fișei de proiect.
CAPITOLUL 8
VOTUL ŞI CALENDARUL PROCESULUI
- Votul asupra proiectelor are loc online, pe platforma bugetării participative fiecare persoană putând vota o singură dată un proiect.
- Votul se va desfășura într-o singură etapă, într-o perioadă de timp predefinită. În etapa de vot, fiecare cetățean înscris pe platforma bugetării participative poate (nu este obligatorie folosirea tuturor voturilor) vota patru proiecte.
- La finalul etapei de vot, vor fi selectate proiectele care vor fi întrunit cele mai multe voturi, până la concurența bugetului maxim alocat apelului de proiecte, indiferent de domeniul din care fac parte.
- Eventualele modificări ale calendarului procesului de bugetare participativă vor fi publicate pe platforma online.
CAPITOLUL 9
PROIECTE CARE VOR FI IMPLEMENTATE
- Vor fi implementate proiectele cu cel mai mare număr de voturi (cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a reglementărilor legale în vigoare).
- Lista proiectelor care vor fi implementate se va stabili în funcție de numărul de voturi, până la concurența sumei aprobate pentru anul în care se desfășoară Campania.
- Consiliul Local va asigura finanțarea proiectelor prin încadrarea acestora în alocația bugetară .
CAPITOLUL 11
PRECIZĂRI JURIDICE
- Orice informație pusă la dispoziție de către persoanele care se înregistrează pe platformă sau colectată de către Primăria Orașului Huedin atunci când se utilizează platforma este supusă Politicii de Confidențialitate ai cărei termeni sunt incluși în Termenii și condițiile de funcționare a platformei . Platforma online stochează informații cu caracter personal (provenite din conturile prin care persoanele se autentifică pentru a avea acces la platform).
- Prin înregistrarea în vederea utilizării platformei și furnizarea datelor cu caracter personal, persoanele care se autentifică pe platformă și-au exprimat acordul în mod explicit și fără echivoc ca platforma să folosească datele dumneavoastră cu caracter personal.
- Platforma asigură păstrarea confidențialității datelor cu caracter personal furnizate pentru accesul la platformă și/sau pentru utilizarea acesteia. Această obligație nu se aplică în cazul oricărei informații dezvăluite de utilizatori către terți.
- Platforma prelucrează datele cu caracter personal și informațiile deținute/transmise de către persoanele care se autentifică cu bună credință, asigurând respectarea dreptului la viața privată și a legislației în vigoare.
- Platforma nu își asumă răspunderea pentru exactitatea și corectitudinea datelor furnizate de către utilizatorii platformei.
- Orice încercare de a utiliza datele personale ale altui utilizator este strict interzisă, fiind considerată o tentativă de fraudă și va fi sancționată prin lege contravențional sau penal, după caz.
- Prin intermediul acestui proces, nevoile şi deciziile cetățenilor vor fi reflectate în mod direct în obiectivele de investiții şi reparații propuse spre deliberare autorităților publice. Conform legii, decizia legată de obiectivele din bugetul administrației locale revine Consiliului Local.